assets most correlated with Bitcoin

assets most correlated with Bitcoin


قیمت بیتکوین به طور نزدیکی با چندین دارایی مالی مرتبط است، اما دلایل همبستگی با برخی از فلزات گران بها و سهام‌ها ممکن است به شدت متفاوت باشد.

همبستگی تکنولوژی های برتر با بیت کوین

رسانه‌های مالی اغلب به همبستگی بیت کوین با تکنولوژی‌های بزرگ اشاره می‌کنند. اغلب یک داستان مشترک همراه با رابطه معکوس پیچیده بین ارزش  بیت کوین با دلار ایالات متحده وجود دارد.

اما آیا این همبستگی‌ها در تحلیل های نمودارها نیز قرار دارند و آیا می‌توانند برای پیش‌بینی حرکت قیمت در آینده مفید باشند؟ بیایید به دقت به چندین گزارش که رابطه بین بیتکوین و انواع دارایی‌ها را تجزیه و تحلیل کرده‌اند، بپردازیم.

assets correlated with Bitcoin
assets correlated with Bitcoin

همبستگی‌های تاریخی بیت کوین در بازه‌های زمانی متفاوت

یک گزارش منتشر شده در اکتبر 2022 توسط موسسه انتشارات به چندین نتیجه کلیدی درباره همبستگی بیت کوین با دارایی‌های مالی سنتی رسیده است. این گزارش به این نتایج زیر رسیده است:

نوسان شدید بازار بیت کوین به معنای این است که همبستگی‌های بلندمدت قوی‌تر از همبستگی‌های کوتاه‌مدت هستند؛

ارتباط مثبت بین بیت کوین و دارایی‌های حساس مثل طلا در زمان‌های شوک‌های شدید مانند کووید-19 افزایش می‌یابد؛

بیت کوین می‌تواند با دارایی‌های حساس همبستگی مثبت داشته باشد و با دلار ایالات متحده همبستگی منفی داشته باشد؛

اوراقق بهادار مرتبط با رمزارز

تعدادی از اوراق بهادار مرتبط با رمزارز، بیشترین همبستگی را با بیت کوین نسبت به دیگر دارایی‌ها در بازار داشته‌اند. ضریب همبستگی ۹۰ روزه برای BTC/MSTR، BTC/COIN و BTC/RIOT برای ماه‌های گذشته نزدیک به ۱ مانده است. نمادهای “BTC/xxxx” ضریب همبستگی هر دارایی را نسبت به بیت کوین نشان می‌دهد.

برای MSTR، ضریب همبستگی از سپتامبر ۲۰۲۲ تاکنون کمتر از ۰.۶۸ نشده است.

تمامی این سهام ها تا به امروز در سال جاری قیمت بیت کوین را افزایش داده‌اند و در عین حال دارای نوسانات بیشتری هستند. احتمالاً سرمایه‌گذاران از این دارایی‌ها به عنوان نماینده‌هایی برای بیت کوین استفاده می‌کنند، لازم به ذکر است این دارایی ها نمی‌توانند از طریق حساب کارگزاری خریداری شوند.

دلیل همبستگی اوراق بهادار با بیت کوین

یکی از دلایلی که این سه سهام به طور عجیبی با بیتکوین همبستگی دارند، مربوط به ترازنامه شرکت‌های مربوطه آن‌ها است. همه این شرکت‌ها مقدار قابل توجهی بیت کوین دارند.

همانطور که مشاهده می‌شود، MSTR بیشترین مقدار دارایی‌ را با ۱۵۲,۳۳۳ بیت کوین دارد. COIN در رتبه چهارم با ۱۰,۷۶۶ بیت کوین قرار دارد و RIOT با ۷,۰۹۴ بیتکوین در رتبه هشتم قرار دارد.

فلزات گران بها و بیت کوین

در زمینه همبستگی با کالاها و فلزات گران بها، نقره در واقع از طلا در بازتاب حرکات قیمت بیتکوین از سال ۲۰۱۹ به بعد برتری داشته است.

گزارشی در نوامبر 2022 توسط جوردان دویل و اوراو سونی از موسسه CFA با عنوان “چگونه رمزارزها با کلاس‌های دارایی سنتی همبستگی دارند؟” نوری به بیتکوین در ارتباط با دارایی‌های همبسته شده با آن افکاری را برجا گذاشت. طلا از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۲ با ضریب همبستگی ۰.۱۵ در مقایسه با نقره که ضریب همبستگی آن ۰.۲۶ بود، در این بازه به عنوان کمترین همبستگی از آثار رمزارز بر خورد کرده است. این اختلاف ممکن است به دلیل نوسان بیشتر نقره باشد.

صندوق‌های ETF و اوراق قرضه

در مورد صندوق های ETF و همبستگی آن‌ها با بیتکوین، نگاه به یک شاخص یا ETF راه رایج‌تری برای مقایسه ارائه می‌دهد.

همانطور که قابل پیش‌بینی است، صندوق‌های ETF تمایل بیشتری به همبستگی با رمزارزها دارند، احتمالاً به دلیل طبیعت مخاطره‌آمیزتر آن‌ها. به ویژه:

سرانجام، اوراق قرضه به طور کم یا به هیچ وجه ارتباطی با بیت کوین ندارند. صندوق‌های اوراق قرضه فعال ضریب همبستگی حدود ۰.۱۳ را دارند، در حالی که صندوق‌های اوراق قرضه غیرفعال ضریب همبستگی ۰.۱۱ است. تمام این داده‌ها برای بازه زمانی از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۲ معتبر است.

همبستگی‌های بیت کوین متغیر است

به دلیل نوسانات قیمت بیت کوین، همه همبستگی‌ها می‌توانند به طور لحظه‌ای تغییر کنند. با این حال، داده‌های استفاده شده در اینجا تحلیل دقیقی از دارایی‌هایی  است که به طور متوسط به بیتکوین در گذشته اخیر همبستگی داشته‌اند، ارائه می‌دهد.

نتیجه گیری

در بازار بین الملل دارایی هایی مثل نقره و فلزات گران بها در برخی بازه های زمانی همبستگی نسبی ای با نمودار بیت کوین داشته اند. لازم به ذکر است بازار رمز ارز بی هچ عنوان به شکل کامل قابل پیش بینی نیست و همیشه باید با احتیاط در این بازار قدم برداشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *