Application of blockchain in banking

Application of blockchain in banking


تکنولوژی بلاکچین یکی از جدید برین فناوری های روز دنیا است که میتواند تحول غیرقابل باوری در سیستم بانکداری جهانی ایجاد کند. در ادامه به بررسی مزایای استفاده از بلاکچین در سیستم بانکداری میپردازیم.

blockchain in banking
blockchain in banking

افزایش امنیت و جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری

   سامانه‌های بانکداری سنتی اغلب بر پایگاه داده‌های متمرکز تکیه دارند که این سیستم ها را در برابر هک و تغییر اطلاعات آسیب‌پذیر می‌کند. معماری غیرمتمرکز بلاکچین به همراه رمزگذاری، اطمینان حاصل می‌کند که معاملات بانکی ایمن و غیرقابل تغییر هستند. این امنیت بالا خطر تقلب و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساس را کاهش می‌دهد. با پذیرش بلاکچین، بانک‌ها می‌توانند با ارائه محیطی امن‌تر برای معاملات مالی، اعتماد مشتریان را افزایش دهند.

پرداخت های برون مرزی سریعتر

   پرداخت‌ها و واریزی‌های برون مرزی به دلیل پیچیدگی و هزینه‌های بالا بسیار دشوار شده‌اند. قابلیت بلاکچین برای تسهیل معاملات نظیر به نظیر بدون واسطه می‌تواند هزینه‌ها و زمان معامله را به شکل چشمگیری کاهش دهد. به عنوان مثال، Ripple با چندین بانک همکاری کرده است تا انتقالات بین‌المللی به صورت لحظه ای و با هزینه کم انجام دهد. این نوآوری‌ نه تنها به مشتریان کمک میکند بلکه منابع درآمدی جدیدی را برای بانک‌ها ایجاد می‌کنند.

قراردادهای هوشمند برای اتوماسیون ها

   قراردادهای هوشمند توافق‌نامه‌های خودکار با قوانین از پیش‌تعیین‌شده هستند. در بخش بانکداری، این قراردادها می‌توانند راه‌های مختلفی از جمله تشکیل وام، تسویه‌های معاملات تجاری و بررسی‌های تطابق واریز و برداشت ها را به صورت خودکار انجام دهند. این امر باعث کاهش نیاز به واسطه‌ها و دخالت دستی  شده و در عملکرد سیستم بانکی سریع‌تر و کارآمدتر می‌شود. به عنوان مثال، بانک‌ها می‌توانند پرداخت وام به وام‌گیرندگان را به صورت خودکار انجام دهند، هنگامی که شرایط از پیش‌تعیین‌شده برآورده شود وام به وام گیرنده تخصیص میابد، که این امر باعث کاهش تأخیر و خطاها در سیتسم وام دهی میشود می‌شود.

احراز هویت

   فرآیندهای احراز هویت مشتری (KYC) برای رعایت مقررات در بانکداری ضروری هستند. اما این فرآیندها اغلب منجر به ناخشنودی مشتری به دلیل ارسال اطلاعات تکراری می‌شود. راه‌حل‌های مبتنی بر بلاکچین یک پلتفرم یکپارچه ارائه می‌دهند که مشتریان می‌توانند اطلاعات KYC خود را با امنیت بالا یکبار ذخیره کرده و به اشتراک بگذارند. سپس بانک‌ها با موافقت مشتری می‌توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند،با این روش هم سرعت احراز هویت افزایش میابد و هم حفظ حریم خصوصی کاربر.

تجارت بین الملل و زنجیره تامین

   تجارت بین‌المللی شامل یک شبکه پیچیده از معاملات و مستندات است. شفافیت و غیر قابل تغییر بودن بلاکچین می‌تواند تجارت مالی را به وسیله فراهم کردن دسترسی تمامی افراد به اطلاعات به روز و غیرقابل تغییر به تمام به صورت تجارتی کاملا امن به تجار ارائه دهد. به علاوه، تأمین مالی زنجیره تامین می‌تواند از توانایی بلاکچین برای ردیابی کالاها در هر مرحله استفاده کند، تا اصالت کالا را تأمین کرده  و ریسک تولید محصولات تقلبی را کاهش دهد.

هویت دیجیتال

   روش‌های احراز هویت سنتی مانند گذرواژه‌ها و سوالات امنیتی در برابر هک و تقلب آسیب‌پذیر هستند. هویت‌های دیجیتال مبتنی بر بلاکچین راهی امن‌تر و راحت‌تر برای مشتریان برای دسترسی به خدمات بانکی فراهم می‌کنند. با بهره‌گیری از کلیدهای رمزنگاری و داده‌های بیومتریک، مشتریان می‌توانند هویت دیجیتالی منحصر به فرد خود را ایجاد کنند که امنیت را افزایش داده و هم‌چنین فرآیند تأیید هویت را ساده‌تر می‌کند.

معاملات لحظه ای

   فرآیندهای تسویه سنتی شامل چندین واسطه هستند که منجر به تأخیر و افزایش هزینه و کارمزد می‌شود. توانایی بلاکچین در تسویه‌های لحظه ای  میتواند به سادگی معاملات سریع‌تر و کارآمدتر را فراهم می‌کند. این امر به ویژه برای معاملات برون مرزی مفید است، جایی که تاخیرها به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد و منجر به افزایش رضایت مشتری و حتی کاهش ضرر و زیان مشتری می‌شود.

چگونه سیستم بانکداری مبتنی بر بلاکچین را شروع کنیم؟

بررسی دقیق اهداف

   قبل از اجرای تکنولوژی بلاکچین، بانک‌ها باید اهداف خود را به وضوح تعریف کرده و درک کنند که چگونه بلاکچین می‌تواند چالش‌های خاص خود را حل کند. آیا اهداف آنها افزایش امنیت، کاهش هزینه‌ها یا بهبود کارآیی است؟ داشتن دیدگاه واضح برای یک ادغام موفق ضروری است.

همکاری سازمان ها

   اجرای بلاکچین نیاز به همکاری با سازمان های دخیل مختلف از جمله تأمین‌کنندگان فناوری، قانون گذارین و حتی بانک‌های دیگر دارد.

بررسی مقیاس پذیری

زمانی که فناوری بلاکچین برای انجام امور بانکی انتخاب میشود باید زیرساخت فنی لازم برای فراهم کردن سیستمی مقیاس پذیر تحلیل و ایجاد شود.

بررسی قوانین

   عملکرد مطابق با مقررات موجود در بخش بانکداری بسیار حائز اهمیت است. سیستم های مبتنی بر بلاکچین باید با چارچوب‌های قانونی و مقررات دولتی همخوانی داشته باشند و در عین حال راه‌حل‌های نوآورانه و کارا ارائه دهند.

آموزش پرسنل و مشتریان

   تکنولوژی بلاکچین ممکن است برای بسیاری از مشتریان و پرسنل ناآشنا باشد. آموزش کاربران به منظور تشویق به پذیرش ، برطرف کردن هر نگرانی از استفاده از بلاکچین امری بسیار حیاتی است. بانک‌ها باید اطلاعات واضح و قابل دسترس در مورد نحوه کارکرد بلاکچین و مزایایی که به مشتریان ارائه می‌دهد برای تمامی مشتریان ارائه دهند.

حفظ حریم خصوصی

   حفاظت از داده‌های مشتری و تأمین حریم خصوصی از اولویت‌های برجسته هر سیستم بانکی است. شفافیت بلاکچین به معنای آسیب دیدن حریم خصوصی نیست. بانک‌ها باید راه‌حل‌هایی را پیاده‌سازی کنند که تعادلی بین شفافیت و حفاظت از داده‌ها ایجاد کنند تا اطلاعات مشتریان ایمن باقی بماند.

تست و دیباگینگ

   قبل از اجرای بلاکچین در مقیاس بزرگ، انجام آزمایش‌های دقیق و پروژه‌های آزمایشی در مقیاس کوچک تر برای جلوگیر از آسیب و ضرر و زیان بسیار حیاتی است.

آمادگی تغییر

   انتقال سیستم بانکی سنتی به تکنولوژی بلاکچین تغییر قابل‌توجهی برای بانک‌ها و کارکنان آن‌ها را ایجاد می‌کند. ارائه آموزش‌های جامع و استراتژی‌های مدیریت تغییر تضمین می‌کند که اعضای کادر پرسنل برای استفاده از تکنولوژی جدید آماده باشند و بتوانند خود را با تغییرات وفق دهند.

نتیجه گیری

تکنولوژی بلاکچین میتواند با استفاده صحیح در سیستم بانکداری انقلابی بزرگ را در این سیستم رقم زده اما تنها نگرانی در این حوزه قانونگذاری های دولت ها برای استفاده از بلاکچین است زیرا خیلی از دولتمردان علاقه ای به ایجاد شفافیت ندارند….

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *