defi curve hack

defi curve hack


حمله دو میلیون دلاری به حوزه دیفای

چند هفته پس از حمله به Curve Finance. در هفته گذشته، بخش اکوسیستم DeFi با یک حمله به مایع استیبل‌کوین با ارزش بیش از ۲ میلیون دلار مواجه شد.

حمله قبلی حوزه دیفای به Curve Finance

بیش از دو هفته پس از حملات چندگانه به استخر های  Curve Finance، این پروتکل DeFi به قربانیان حمله اطمینان داده است که هر کاربر تحت تأثیر این حمله را برای بازپرداخت ارزیابی می‌کند. این اقدام پس از بازگشت ۷۳٪ از اموال دزدیده شده توسط مهاجم انجام شده است.

defi hack
defi hack

حمله به استخرهای پروتکل Zunami

پس از حمله گذشته  حوزه دیفای قبل از جبران خسارت قبلی در زمانی که استخرهای نقدینگی خود را برای جبران خسارت آماده استفاده بود مواجه با مجموعه دیگری از حملات هفته گذشته مواجد شد، که منجر به بهره‌برداری از استخر نقدینگی با ارزش بیش از ۲ میلیون دلار در پروتکل Zunami شد. با این حال، این هفته همچنین با توسعه‌های امیدبخشی نیز روبرو شد؛ به عنوان مثال، ConsenSys  راه‌اندازی عمومی از ماشین مجازی اتریوم با دانش صفر-دانش (zkEVM) خود، لاینا، را به اتمام رساند. این راه‌اندازی با جذب بیش از ۲۶ میلیون دلار از اتر (ETH) تاکنون انجام شده است.

نجات صرافی SpiritSwap

در یک خبر دیگر، صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر فانتوم به نام SpiritSwap از تعطیلی در آخرین لحظه نجات یافت، پس از اینکه  این صرافی اموال صندوق خود را در پروتکل Multichain نگهداری می‌کرد. در یک رای گیری بزرگ کاربران ارز دیجیتال  در تاریخ ۱۶ اوت، کاربران SpiritSwap به تصویب رسیدند که این پروژه را به Power، یک پلتفرم توکن‌های غیرقابل معامله و صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر فانتوم منتقل کنند. Power به صندوق SpiritSwap مبلغ ۲۰۰,۰۰۰ دلار ارز USDC انتقال خواهد داد.

عدم خسارت بالای SpiritSwap در هک اخیر دیفای

در تاریخ ۹ اوت، SpiritSwap اعلام کرد که اگر تیمی را برای مالکیت پروژه پیدا نکند، تا ۱ سپتامبر عملیات خود را به پایان خواهد برد، پس از اینکه حمله Multichain اموال کل صندوق ذخیره‌ ی  این پروژه را خالی کرده بود. جالب است که Power نیز در فاجعه Multichain آسیب دیده بود، اما تنها خسارت‌های “کوچکی” را متحمل شده بود ، زیرا دارایی‌های صندوق او به پلتفرم Multichain متصل نشده بود.

بررسی اجمالی  بازار DeFi

با وجود اختلالات بازار ، مجموع ارزش قفل شده در پروتکل‌های DeFi در هفته گذشته افزایش کمی را مشاهده کرده است. داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView نشان می‌دهد که ۱۰۰ توکن برتر DeFi بر اساس سرمایه‌گذاری بازار در هفته گذشته افزایش مثبتی داشته‌اند.

نتیجه گیری

حوزه دیفای همیشه دچار چالش و حمله های متعددی بوده و خواهد بود در نتیجه همیشه باید در این حوزه جوانب احتیاط را رعایت کرد. بعنوان توصیه اصلی میتوان گفت سرمایه خود را در کیف پول های شخصی یا لجر ها همیشه نگه داری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *